Du har bygget opp bedriften din med blod, svette og tårer. Du har kjempet deg gjennom utallige utfordringer, og nå sitter du endelig med noe som faktisk fungerer. Så hvorfor i all verden skulle du dele dine dyrekjøpte erfaringer med andre?
Vi liker å tro at vi er selvstendige, at vi kan klare alt på egen hånd. Det er en myte. Jeg tør påstå en farlig myte. Det er de som samarbeider som overleverer. Og ikke bare overlever — de blomstrer.
Du trenger et nettverk rundt deg, sånn at du har tilgang på erfaring, innovative idéer du aldri ville kommet på selv og et sikkerhetsnett av folk som faktisk forstår hva du går gjennom.
Perspektiver
Jeg var nylig i møter med en rekke design- og kommunikasjonsbyråer, og det viktigste budskapet fra dem er at de fleste av oss er ganske navlebeskuende.
Det strekker seg lenger enn merkevaren; generelt er vi veldig opptatt av våre egne meninger, perspektiver og ideologier. Det er kanskje en brannfakkel, men jeg opplever at vi sjeldent tester idéene våre ute i virkeligheten, eller søker hva andre mener om utfordringene vi har. Vi har sjeldent et eksternt fokus, kan man si.
Du må tørre å teste ideene dine i møte med folk som ikke nikker samtykkende til alt du sier. Å invitere inn synspunkter som utfordrer din egen verdensanskuelse. Ikke minst, gi slipp på egen prestisje. Gjennom å utvide nettverket, dele erfaringer og bygge tillit får du tilgang på de perspektivene. Og du, ta tydlige valg. Mange kjører rett frem når de kommer til et T-kryss, de vil ha begge deler, og det gjør de utydelige. Mitt perspektiv: Tydelighet er en sentral brikke.
Om du bestemmer deg for å bli med i et nettverk, så krever det innsats du kanskje legger andre steder i dag. Vær trygg, forskning viser faktisk at selskaper som deltar i forretningsnettverk vokser mer, skaper mer verdier og er mer innovative; så det er kanskje verdt det.
Jeg er med i Klynge Næringsforening, som er skapt for å styrke norsk næringsliv gjennom innovativt samarbeid og kompetansedeling. Vi er opptatt av å bygge et nettverk av mennesker som vil hjelpe hverandre å lykkes, bygge møteplasser for innovasjon og vekst.
Det finnes også nettverk i arbeidsgiverorganisasjoner, som Virke — eller mer salgsrettede nettverk, som BNI.