For snart én måned siden kastet jeg hele arbeidsflyten min og begynte på nytt, nå gjør jeg mer enn fire ganger så mye, og føler mer mestring. La meg starte med problemet.
Jeg lagret alle oppgaver og ideer i hodet, og det fungerte egentlig ganske bra til et punkt. Det punktet tror jeg at jeg har et bevist forhold til, selv om jeg ikke tenker på det i hverdagen. Jeg har som et resultat av å nærme meg det punktet blitt sliten og følt meg overbelastet, og derfor ikke fått det fulle potensiale.
Det er først nå hvor ting har blitt så bra jeg ser hvor mye bedre jeg har det, og hvor mye mer jeg får gjort. Og det viktigste viste seg for meg ikke å være et program, men hvordan jeg bruker det. Det hele startet med at jeg hadde lyst til å resette alt. Starte litt på scratch, du vet, lære det hele litt på nytt. Det skulle vise seg å være det beste jeg har gjort.
La oss se litt på hva jeg hadde før. For å notere ting ned, skrev jeg i Apple sin notater og Google Keep. Om jeg skulle dele notatene mine med noen, brukte jeg typisk GitHub Gist. For oppgaver, så brukte jeg GitHub for prosjektrelaterte saker og for mine egne oppgaver skulle jeg helst brukt Todoist. Fem applikasjoner for å styre ting. Jeg bestemte meg for at jeg skulle kutte ut alle — gå tilbake til basics, ett program.
Som et resultat av det, så fant jeg tilbake til noen gamle prinsipper og begynte å reflektere over de…
Kognitiv belastning
Hovedgrunnen for at jeg følte meg overbelastet og ikke fikk gjort alt jeg ville handler trolig om kognitiv belastning. Jeg hadde ikke et sted hvor jeg kunne legge fra meg idéer, oppgaver, ting og tang, slik at jeg kunne slutte å tenke på de.
For mange av oss, meg selv inkludert, så får vi gjort mindre eller ingenting om vi har mye å tenke på — når vi har høy kognitiv belastning.
Så et prinsipp jeg ville teste var å skrive ned ting med én gang de oppsto, slik at jeg kunne få lov å glemme det.
Et resultat av å skrive ned ting på den måten er at du kan ha lenger fokusøkter, hvor du får unna mye mer enn før, som også blir en kilde til mestringsfølelse.
Det er også fint at ting kan modnes litt i databasen, har jeg lært. Ikke minst får jeg mulighet til å prioritere ting bedre, slik at jeg kan gjøre de tingene jeg føler gir mest effekt (som også blir en kilde til mestringsfølelse).
Meg og bare meg!
Jeg har lært meg at perspektivet man har for en arbeidsflyt er viktig. Når jeg har skrevet opp gjørelister eller notater før, har jeg som regel tenkt at dette skal jeg levere fra meg.
Jeg har innsett at jeg bør skrive dette for meg. Dette er mitt hvelv — mitt eget «digitale hode», hvor det er fritt frem, alt kan og bør skrives ned uten at noen andre skal eller bør se det.
Resultatet er at jeg skriver ned uferdige tanker, tidligere. Jeg kan bedre reflekterer over de tingene, uten at det tærer på meg.
Optimalisering
Ok — du skal få litt tekniske greier. Etterhvert som prinsippene fikk grodd fast i meg, slik at jeg enklere kunne etterleve det, ble jeg våken for tekniske løsninger som kunne underbygde mitt behov.
Det er egentlig bare én teknisk optimalisering som har hatt stor effekt: Muligheten til å samle alle oppgaver jeg har, på tvers av dokumenter, i én liste.
Det får du med Obsidian og «Task Management»-pluginen. Noe mer føler jeg ikke at jeg faktisk trenger, og rådet mitt er å forsøke å finne ut av disse tingene selv.
Bli kjent med din egen flyt!